Imam Abu Hanifah (80 – 150 H)
Latar belakang
Imam Hanafi dilahirkan pada tahun 80 Hijrah bertepatan tahun 699 Masehi di sebuah
kota bernama Kufah. Nama yang sebenarnya ialah Nu’man bin Tsabit bin Zautha bin
Maha. Kemudian masyhur dengan gelaran Imam Hanafi. Imam Abu Hanafih adalah seorang
imam Mazhab yang besar dalam dunia Islam. Dalam empat mazhab yang terkenal tersebut
hanya Imam Hanafi yang bukan orang Arab. Beliau keturunan Persia atau disebut juga
dengan bangsa Ajam. Pendirian beliau sama dengan pendirian imam yang lain, iaitu
sama-sama menegakkan Al-Quran dan sunnah Nabi SAW.
Kemasyhuran
nama tersebut menurut para ahli sejarah ada beberapa sebab:
· Kerana ia mempunyai
seorang anak laki-laki yang bernama Hanifah, maka ia diberi julukan dengan Abu Hanifah.
· Kerana semenjak kecilnya
sangat tekun belajar dan menghayati setiap yang dipelajarinya, maka ia dianggap
seorang yang hanif (kecenderungan/condong) pada agama. Itulah sebabnya ia
masyhur dengan gelaran Abu Hanifah.
· Menurut bahasa
Persia, Hanifah bererti tinta. Imam Abu Hanifah sangat rajin menulis hadith-hadith,
ke mana, ia pergi selalu membawa tinta. Kerana itu ia dinamakan Abu Hanifah.
WAKTU
KELAHIRAN
Waktu
ia dilahirkan, pemerintahan Islam berada di tangan Abdul Malik bin Marwan, dari
keturunan Bani Umaiyyah kelima. Kepandaian Imam Abu Hanifah tidak diragukan lagi,
beliau mengerti betul tentang ilmu fiqih, ilmu tauhid, ilmu kalam, dan juga ilmu
hadith. Di samping itu beliau juga pandai dalam ilmu kesusasteraan dan hikmah.
Imam
Abu Hanifah adalah seorang hamba Allah yang bertakwa dan soleh, seluruh waktunya
lebih banyak diisi dengan amal ibadah. Jika beliau berdoa matanya bercucuran
air mata demi mengharapkan keredhaan Allah SWT. Walaupun demikian orang-orang
yang berjiwa jahat selalu berusaha untuk menganiaya beliau.
SIFAT
DAN KEBERANIAN DALA KEBENARAN
Sifat
keberanian beliau adalah berani menegakkan dan mempertahankan kebenaran. Untuk kebenaran
ia tidak takut sengsara atau apa bahaya yang akan diterimanya. Dengan keberaniannya
itu beliau selalu mencegah orang-orang yang melakukan perbuatan mungkar, kerana
menurut Imam Abu Hanifah kalau kemungkaran itu tidak dicegah, bukan orang yang berbuat
kejahatan itu saja yang akan merasakan akibatnya, melainkan semuanya, termasuk orang-orang
yang baik yang ada di tempat tersebut
Sebahagian
dilukiskan dalam sebuah hadith Rasulullah SAW bahawa bumi ini diumpamakan sebuah
bahtera yang didiami oleh dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah terdiri orang-orang
yang baik-baik sementara kumpulan kedua terdiri dari yang jahat-jahat. Kalau kumpulan
jahat ini mahu merosak bahtera dan kumpulan baik itu tidak mahu mencegahnya, maka
seluruh penghuni bahtera itu akan binasa. Tetapi sebaliknya jika kumpulan yang baik
itu mahu mencegah perbuatan orang-orang yang mahu membuat kerosakan di atas bahtera
itu, maka semuanya akan selamat.
Suatu hari Imam Abu Hanifah mendapat panggilan dari baginda Al-Mansur di Baghdad, supaya ia datang
mengadap ke istana. Sesampainya ia di istana
Baghdad ia ditetapkan oleh baginda menjadi kadi (hakim) kerajaan
Baghdad. Dengan tawaran tersebut, salah seorang pegawai negara bertanya: “Adakah guru tetap akan menolak kedudukan
baik itu?” Dijawab oleh
Imam Abu Hanifah “Amirul mukminin lebih kuat membayar kifarat sumpahnya daripada saya membayar sumpah saya.”
Kerana ia masih tetap
menolak, maka diperintahkan kepada pengawal untuk menangkapnya, kemudian dimasukkan ke dalam
penjara di Baghdad.
Pada saat itu para ulama yang terkemuka di Kufah ada tiga orang. Salah satu di antaranya ialah Imam Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak
pemerintahan Abu Abbas as Saffah telah menjadi
mufti kerajaan untuk kota
Kufah. Kerana sikap Imam Abu Hanifah itu, Imam Abi Laila pun dilarang memberi fatwa.
Pada suatu hari Imam Abu Hanifah dikeluarkan dari penjara kerana
mendapat panggilan dari Al-Mansur, tetapi ia tetap
menolak. Baginda bertanya, “Apakah engkau telah suka dalam keadaan seperti ini?”
Dijawab oleh Imam Abu Hanifah: “Wahai Amirul Mukminin
semoga Allah memperbaiki Amirul Mukminin.
Wahai Amirul Mukminin, takutlah kepada Allah, janganlah bersekutu dalam kepercayaan dengan orang yang tidak takut kepada Allah. Demi Allah saya bukanlah orang yang boleh dipercayai di waktu tenang, maka bagaimana saya akan dipercayai di waktu marah, sungguh saya tidak sepatutnya diberi jawatan itu.”
Wahai Amirul Mukminin, takutlah kepada Allah, janganlah bersekutu dalam kepercayaan dengan orang yang tidak takut kepada Allah. Demi Allah saya bukanlah orang yang boleh dipercayai di waktu tenang, maka bagaimana saya akan dipercayai di waktu marah, sungguh saya tidak sepatutnya diberi jawatan itu.”
Baginda berkata lagi: “Kamu berdusta, kamu patut dan
sesuai memegang jawatan itu.” Dijawab
oleh Imam Abu Hanifah: “Amirul Mukminin, sungguh baginda telah menetapkan sendiri, jika saya
benar, saya telah menyatakan bahawa saya tidak
patut memegang jawatan itu. Jika
saya berdusta, maka bagaimana baginda akan mengangkat
seorang maulana yang dipandang rendah oleh bangsa Arab. Bangsa Arab tidak akan rela diadili seorang golongan hakim seperti saya.”
Pernah juga terjadi, baginda
Abu Jaffar Al-Mansur memanggil tiga orang ulama besar
ke istananya, yaitu Imam Abu Hanifah, Imam Sufyan ats Tauri
dan Imam Syarik an Nakhaei. Setelah mereka hadir di
istana, maka ketiganya ditetapkan untuk menduduki pangkat yang cukup tinggi dalam kenegaraan,
masing-masing diberi surat
pelantikan tersebut.
Imam Sufyan ats Tauri diangkat
menjadi kadi di Kota Basrah, lmam Syarik diangkat
menjadi kadi di ibu kota.
Adapun Imam Abu Hanifah tidak mau menerima
pengangkatan itu di manapun ia
diletakkan. Pengangkatan itu disertai dengan
ancaman bahawa siapa saja yang tidak mahu menerima
jawatan itu akan didera sebanyak
l00 kali deraan.
Imam Syarik menerima jawatan itu, tetapi Imam Sufyan tidak mahu
menerimanya, kemudian ia melarikan diri
ke Yaman. Imam Abu Hanifah
juga tidak mahu menerimanya dan tidak pula berusaha melarikan diri.
Oleh sebab itu Imam Abu Hanifah dimasukkan kembali ke dalam penjara dan dijatuhi hukuman sebanyak 100 kali dera. Setiap pagi dipukul dengan cambuk sementara dileher beliau dikalung dengan rantai besi yang berat.
Suatu kali Imam Abu Hanifah dipanggil baginda untuk mengadapnya. Setelah tiba
di depan baginda,
lalu diberinya segelas air yang berisi racun. Ia dipaksa
meminumnya. Setelah diminum air yang beracun itu Imam Abu Hanifah kembali dimasukkan ke dalam penjara. Imam Abu Hanifah wafat dalam
keadaan menderita di penjara ketika
itu ia berusia
70 tahun.
Imam Abu Hanifah menolak semua tawaran yang diberikan oleh kerajaan daulah Umaiyyah dan Abbasiyah adalah kerana beliau tidak sesuai dengan corak pemerintahan yang mereka kendalikan. Oleh sebab itu mereka berusaha mengajak Imam Hanifah untuk bekerjasama mengikut gerak langkah mereka, dan akhirnya mereka seksa hingga meninggal, kerana Imam Abu Hanifah menolak semua tawaran yang mereka berikan.
Sepanjang riwayat hidupnya, beliau tidak dikenal dalam mengarang kitab. Tetapi madzab beliau Imam Abu
Hanifah atau madzab Imam Abu Hanifah disebar luaskan oleh murid-murid beliau. Demikian
juga fatwa-fatwa beliau dituliskan dalam kitab-kitab fikih oleh para murid dan pengikut beliau sehingga madzab Imam Abu Hanifah menjadi terkenal dan sampai saat ini dikenal sebagai salah satu madzab yang empat. Di
antara murid beliau yang terkenal adalah Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, yang merupakan guru dari Imam Syafi’iy.
MENOLAK KEDUDUKAN
Sifat Imam Hanafi yang lain adalah menolak kedudukan tinggi yang diberikan pemerintah kepadanya. Ia menolak
pangkat dan menolak harta yang diberikan kepadanya. Akibat dari penolakannya
itu ia ditangkap
dan dimasukkan ke dalam penjara.
Di dalam penjara ia diseksa,
dipukul dan sebagainya.
Gubernur di Iraq pada waktu
itu berada di tangan Yazid
bin Hurairah Al-Fazzari.
Selaku pemimpin ia tentu dapat
mengangkat dan memberhentikan pegawai yang berada di bawah
kekuasaannya. Pernah pada suatu ketika
Imam Hanifah akan diangkat menjadi ketua urusan perbendaharan
negara (Baitul mal), tetapi pengangkatan itu ditolaknya. Ia tidak mahu
menerima kedudukan tinggi tersebut. Sampai berulang
kali Gubernur Yazid menawarkan pangkat itu kepadanya, namun tetap ditolaknya.
Pada waktu yang lain, Gubernur Yazid menawarkan pangkat Qadhi (hakim) tetapi
juga ditolaknya. Rupanya Yazid tidak senang melihat sikap Imam Hanifah tersebut.
Seolah-olah Imam Abu Hanifah memusuhi pemerintah, kerana itu timbul rasa curiganya.
Oleh kerana itu ia diselidiki
dan diancam akan dihukum dengan
hukum dera. Ketika Imam Hanifah mendengar kata ancaman hukum dera
itu Imam Abu Hanifah menjawab: “Demi Allah, aku tidak akan
mengerjakan jabatan yang ditawarkan kepadaku, sekalipun aku akan
dibunuh oleh pihak kerajaan.” Demikian beraninya Imam Abu Hanifah dalam menegakkan pendirian hidupnya.
Pada suatu hari Yazid memanggil para alim ulama ahli fiqih yang terkemuka di Iraq,
dikumpulkan di muka istananya.
Di antara mereka yang datang ketika itu adalah Ibnu Abi Laila. Ibnu Syblamah, Daud bin Abi Hind dan lain-lain. Kepada mereka, masing-masing diberi kedudukan rasmi oleh Gubernur
Ketika itu Gubernur menetapkan Imam
Abu Hanifah menjadi Pengetua jawaban Sekretarit Gubernur. Tugasnya adalah
bertanggungjawab terhadap keluar masuk keuangan
negara. Gubernur dalam memutuskan jabatan itu disertai dengan sumpah, “Jika Abu Hanifah tidak menerima pangkat itu nescaya ia akan dihukum dengan pukulan.”
Walaupun ada ancaman seperti
itu, Imam Abu Hanifah tetap menolak jawatan
itu, bahkan ia tetap tegas,
bahawa ia tidak mau menjadi
pegawai kerajaan dan tidak mahu
intervensi dalam urusan negara.
BELIAU DIPENJARA
Karena sikapnya itu, akhirnya ditangkap oleh gubernur.
Kemudian dimasukkan ke dalam penjara selama dua minggu, dengan tidak dipukul. Lima
belas hari kemudian baru dipukul sebanyak 14 kali pukulan,
setelah itu baru dibebaskan.
Beberapa hari sesudah itu gubernur menawarkan menjadi kadi, juga ditolaknya. Kemudian
ditangkap lagi dan dijatuhi hukuman dera sebanyak 110
kali. Setiap hari didera sebanyak sepuluh kali pukulan.
Namun demikian Imam Abu Hanifah tetap dengan pendiriannya. Sampai ia
dilepaskan kembali setelah cukup 110 kali cambukan.
Walaupun demikian ketika Imam Abu Hanifah diseksa ia sempat berkata.
“Hukuman dera di dunia lebih ringan daripada hukuman neraka di akhirat nanti.” Ketika ia
berusia lebih dari 50 tahun, ketua negara ketika
itu berada di tangan Marwan
bin Muhammad. Imam Abu Hanifah juga menerima ujian. Kemudian pada tahun 132 H sesudah dua tahun dari hukuman tadi terjadilah pergantian pimpinan negara, dari keturunan Umaiyyah ke tangan Abbasiyyah, ketua negaranya bernama Abu Abbas as Saffah.
Pada tahun 132 H sesudah
Abu Abbas meninggal dunia diganti dengan ketua negara yang baru bernama Abi Jaafar Al-Mansur, saudara muda dari Abul Abbas as Saffah. Ketika itu Imam Abu Hanifah telah berumur 56 tahun. Namanya masih tetap harum sebagai ulama besar yang disegani. Ahli fikir yang cepat dapat menyelesaikan sesuatu persoalan.
No comments:
Post a Comment